ŽINOTI VERTA
Švietimo pagalbos specialistų rekomendacijos
Sėkmingą vaiko adaptaciją darželyje lemiantys veiksniai (žr. išsamiau)
VAIKO RAIDOS ETAPAI
Per pirmuosius savo gyvenimo metus vaikas atlieka didelį darbą – auga. Labai svarbu žinoti, kad vaiko fiziologinei raidai būdingi tam tikri amžiaus tarpsniai. Vaiko raidos išmanymas suteikia žinių, kaip reikėtų auklėti vaiką, kaip suprasti jo elgesį, kaip įvertinti ar vaikas vystosi sveikai.
Nepamirškite, kad kiekvieno vaiko raidos kelias yra labai individualus, kad kiekvienas vaikas skiriasi savo charakteriu, temperamentu, fizinėmis bei psichinėmis savybėmis ir galimybėmis.
Nuo gimimo iki 6 mÄ—nesių (plaÄiau >>>)
Nuo 6 mÄ—nesių iki 1 metų (plaÄiau >>>)
Nuo 1 metų iki 2 metų (plaÄiau >>>)
Nuo 2 metų iki 3 metų (plaÄiau >>>)
Nuo 3 metų iki 6 metų (plaÄiau >>>)
Nuo 6 metų iki 12 metų (plaÄiau >>>)
Nuo 12 metų iki 18 metų (plaÄiau >>>)
Rekomendacijos ikimokyklinukų tėvams
REKOMENDACIJOS TĖVAMS (GLOBĖJAMS), ARTIMIEMS GIMINAIČIAMS IR KITIEMS ASMENIMS DĖL IKIMOKYKLINIO AMŽIAUS VAIKŲ UGDYMO NAMUOSE
Vaiko augimui ir ugdymuisi svarbiausia yra Å¡eima.  Ji suteikia vaikui Å¡iltus emocinius santykius, saugumo jausmÄ…, psichologinį komfortÄ…, lemia susidomÄ—jimÄ… aplinkiniu pasauliu. Vaikas laisvai stebi, tyrinÄ—ja, iÅ¡bando savo galimybes. Å eima tarsi integruoja visus ugdomuosius poveikius, padeda iÅ¡ryÅ¡kÄ—ti vaiko individualumui. Vaiko raidos sÄ—kmÄ™ lemia artimųjų ir kitų ugdytojų meilÄ—, globa ir ugdymosi aplinka. Bendravimas, vaiko sumanymų palaikymas ir skatinimas, ugdo pasitikÄ—jimÄ… savimi, „aÅ¡ noriu“, „aÅ¡ galiu“. Vaikas patirtį kaupia bendraudamas su jį mylinÄiais suaugusias ir vaikais, juos mÄ—gdžiodamas ir iÅ¡bandydamas savo sumanymus. TodÄ—l labai svarbus yra suaugusiųjų pavyzdys ir sumanumas. Vaiko raida labai sparti, todÄ—l svarbu domÄ—tis vaiko vystymosi dÄ—sningumais ir sudaryti geras sÄ…lygas jo vystymuisi. Kiekviename amžiaus tarpsnyje vaikams bÅ«dingi skirtingi ypatumai.
VAIKO UGDYMAS NUO VIENERIŲ IKI TREJŲ METŲ
Å is laikotarpis labai svarbus vaiko vystymuisi, jo asmenybinei ir socialinei-emocinei raidai
- Antrųjų metų pradžioje vaikas pradeda save vadinti vardu. Kalbėkite su vaiku, pavadinkite vardais brolius ar seseris, kiemo vaikus. Turtinkite vaiko žodyną.
- Vaikas pradeda atpažinti save nuotraukose, rodo pirÅ¡teliu, džiaugiasi. Pasidžiaukite kartu, pavartykite Å¡eimos nuotraukų albumÄ…, atraskite mamos, tÄ—Äio, senelių nuotraukas, kalbÄ—kite apie juos.
- Vaikas save suvokia kaip turintį nuo kitų nepriklausomą vidinį pasaulį – norus, jausmus, mintis. Pradeda vartoti „aš“, „mano“, „man“, „Tomas geras“. Kalbinkite vaiką, skatinkite pasidalinkite žaislais, knygelėmis su kitais vaikais.
- Savo elgesį vaikas vertina  atsižvelgdamas į suaugusiųjų veido išraišką. Sutrikęs jis žvelgia į suaugusiojo veidą ir suvokia, kaip elgtis. Dažniau šypsokitės.
- Å iame amžiuje vaikas gali pasakyti, kad jis berniukas ar mergaitÄ—, intuityviai jauÄia skirtumÄ…, bet negali pakomentuoti žodžiais, mÄ—gsta veikti kartu su suaugusiais. Žaiskite, sportuokite su vaiku.
- TreÄiaisiais metais vaikas siekia bÅ«ti savarankiÅ¡kas ir nepriklausomas „aÅ¡ pats“. Leiskite padÄ—ti neÅ¡ti indus ant pietų stalo, skatinkite susitvarkyti asmeninÄ™ žaidimų erdvÄ™. Vaiko savarankiÅ¡kumas kaitaliojasi su prieÅ¡taravimais, apsikabinimais, pasibuÄiavimais, nes nori bÅ«ti saugus.
- Savo nepriklausomybę išreiškia ir įtvirtina saugodamas ir gindamas nuo kitų savo žaislus, knygeles, rūbelius. Pasidalijimą  žaislais suvokia kaip asmens ribų pažeidimą: „mano“ .
- Vaikas nuolat ką nors veikia, išmėgina save, žaidžia, tyrinėja, kuria, stato. Bando išreikšti save mimika, veiksmu, judesiu, piešiniu. Bando valdyti savo norus ir elgesį. Netrukdykite vaiko kūrybos proceso, neribokite ir nekritikuokite. Pagirkite ir pasidžiaukite jo kūryba.
- TreÄiaisiais metais vaikas jau renkasi žaidimų partnerius. LaipsniÅ¡kai pereina nuo globos prie bendravimo. Skatinkite žaidimÄ… ir bendravimÄ… su kiemo vaikais.
- Paguodos žaislas, pvz.: „meÅ¡kiukas“ ar „šuniukas“ gali tapti neatskiriama vaiko gyvenimo dalimi. YpaÄ tai svarbu vaiko miegui. Jį praradÄ™s , vaikas iÅ¡gyvena stresÄ….
- TrimeÄio vaiko emocinÄ—s bÅ«senos ir nuotaikos labai kontrastingos: Äia užsispyrÄ™s, Äia lengvai sukalbamas, Äia piktas, nusiminÄ™s, Äia Å¡velnus ir linksmas. Priimkite vaiko individualumÄ… ir susimÄ…stykite, kÄ… jis mÄ—gdžioja.
- Draudimų vaikas nepaiso ir susitarimus laužo ne iš piktos valios, o kartais tiesiog pamiršta.
- TrimeÄiui bÅ«dingas neigimas, prieÅ¡taravimas, užsispyrimas – savojo „AŠ“ įtvirtinimas, bandymas suvaldyti neigiamus jausmus, sulaikyti aÅ¡aras, sutramdyti pyktį.
- Vaikui reikia suaugusiojo pagalbos. BÅ«kite tarsi saugios salelÄ—s vaiko padrÄ…sinimui, nusiraminimui ir pagalbai.
Antrieji-tretieji vaiko gyvenimo metai svarbūs kalbos ir kūrybos turtinimui.
- Vaikas mÄ—gsta klausytis pasakų, varto knygeles, žiÅ«rinÄ—ja paveikslÄ—lius. BÅ«kite jam taisyklingos kalbos pavyzdžiu. AiÅ¡kiai ir tiksliai tarkite garsus ir jų junginius, teisingai kirÄiuokite. RaiÅ¡kiai, emocingai ir gyvai pasakokite, sekite pasakas, deklamuokite, siekite vaiko įsitraukimo ir dalyvavimo, žaiskite pirÅ¡tukų žaidimus.
- Trejų metų vaikas jau sklandžiai kalba įprastais sakiniais, susidedanÄiais iÅ¡ 4-5 žodžių, taÄiau kartais daro tarimo klaidas. NemÄ—gdžiokite jo, iÅ¡tarkite teisingai, skatinkite vaiko pasakojimÄ….
- Vaikas mėgdžioja suaugusiųjų, vyresnių brolių ar seserų veiksmus. Įsitraukęs ir pasinėręs į kūrybą, vaikas įgunda vis ilgesnį laiką susikaupti, nurimti ir kurti.
- Dainuodamas daineles ir klausydamas muzikos, gali reikštis mimika, balso intonacija, judesiu. Pradeda žaisti vaizduotės žaidimus, lyg būtų tėtė, mama ar pasakos personažas.
- Su žaislais žaidžia lyg su gyvais, kalbasi, žaidžia vienas ir greta kitų.
Pažinimas ir judėjimas
- Vaiko noras pažinti ir tyrinėti yra didesnis nei draudimų galia.
-  Vystantis vaiko vaizduotei, turi įvairių baimių, bijo baubų, vaiduoklių, tamsos. Kalbėkite su vaiku, pabūkite šalia, prieš miegą susitarkite dėl švieselės.
- 1,5-2 metų vaiko smegenys užauga ir subręsta tiek, kad jis pajėgus išlaikyti pusiausvyrą, derinti judesius ir veiksmus. Todėl mėgsta bėgioti, mėtyti, traukti, plėšyti, slėptis, žaisti su žaislais. Žaiskite ir sportuokite su vaiku.
- 1,5 metų vaikas pradeda mÄ—gdžioti suaugusiojo parodytÄ… meÅ¡kino, kiÅ¡kuÄio ar katÄ—s Ä—jimÄ…, lipa laiptais aukÅ¡tyn, o dvejų eina žemyn pristatomu žingsniu. Dvejų metų vaikas bando bÄ—gti iki 5 metrų, o trejų – iki 15.
- Vaikas bando pašokti, nepargriūdamas spiria kamuolį, jau sugauna rankomis.
- TreÄiaisiais metais vaikas vaikÅ¡to laisvai, keiÄia Ä—jimo ritmÄ…, pailgÄ—ja žingsnis, mokosi važiuoti triraÄiu, geba judÄ—ti po signalo, judÄ—ti nurodyta kryptimi.
- Vaikas pripranta prie įprastos tvarkos, ritualų. Tai teikia jam pasitikėjimo, saugumo, todėl gali audringai protestuoti, jei nenori naujo rūbo, žaislo ar kitų pasikeitimų.
- Tikslesni rankų judesiai,  stato, konstruoja, dėlioja mozaikas, dėliones.
- Nuo 1,5 metų jau parodo ženklus arba praÅ¡osi „ant puoduko“. Vaikas pats jauÄia, kada nori „ant puoduko“.
- Mokosi skirti, atrinkti, grupuoti daiktus pagal požymius.
- Vaikas ramesnis, pastabesnis, kantresnis ir ištvermingesnis.
Didžioji vaikų ugdymo sėkmė priklauso nuo požiūrio į vaiką ir supratimo, kad kiekvienas vaikas yra individualus, jis turi savo augimo ir vystymosi tempą ir nuo pastangų sukurti vaiko vystymuisi tinkamą aplinką ir priemones. Perdėta vaiko globa ir nuolatinė pagalba slopina vaiko pasitikėjimą savimi.
VAIKO UGDYMAS NUO TREJŲ IKI KETVERIŲ METŲ
- Vaikas judrus ir smalsus. BÄ—giokite su vaiku, skatinkite lipti, mesti ir gaudyti kamuolį, važinÄ—ti triraÄiu, Å¡okinÄ—ti, Å¡liaužti, stumti.
- Duokite vaikui pieštukus, kreideles, modeliną ar plastiliną, kurkite kartu. Šios priemonės vysto vaiko smulkiąją motoriką, akies ir rankos koordinaciją.
- Skaitykite ir skatinkite pasakoti pagal knygelÄ—se esanÄius paveikslÄ—lius. Klauskite Kas? KÄ…? Kas atsitiko?
- Skatinkite vaiko smalsumą, atsakykite į klausimus, nes jis nuolat klausia: „Kas tai?“
- Iškirpkite paveikslėlius ir sugrupuokite pagal požymius: gyvūnai, automobiliai. Duokite žaislų, kuriuos galėtų rūšiuoti skirtingose dėžutėse.
- Skatinkite vaiko savarankiškumą: nusiplauti rankas, valyti dantis, pasidėti daiktus į lentyną. Pagirkite už jo pastangas.
- Šiame amžiuje pastebimi trumpi emocijų protrūkiai, pyktis, kurį galima nukreipti į žaidimą ir tokiu būdu nuraminti.
- Žaidimas geriausias būdas ugdyti vaiko kalbinius, motorinius, socialinius elgesio įgūdžius.
VAIKO UGDYMAS NUO KETVERIŲ IKI PENKERIŲ METŲ
- 4-5 metų vaiko judrumas didėja. Pradeda šokinėti per kliūtis, lipti į kalną aukštyn, žemyn, gaudo kamuolį. Žaiskite ir sportuokite kartu.
- Jis piešia flomasteriais, dažais, lanksto iš popieriaus lėktuvėlius ir žaidžia.
- Turtėja vaiko kalba. Jis kuria trumpus pasakojimus, fantazuoja. Išklausykite ir pasidžiaukite.
- Vaikas užduoda daug klausimų, atsakykite į juos, mėgsta klausytis pasakų, įdomių istorijų, skaitykite.
- Dainelės, muzikos klausymas suteikia gerų emocijų vaikui ir jums. Dainuokite ir šokite kartu.
- Jo vaizduotÄ— labai turtinga, jis tiki stebuklais, ne visada jauÄia skirtumÄ… tarp realaus ir vaizduotÄ—s pasaulio.
- Gerėja savarankiškumo įgūdžiai. Vaikas gali susitvarkyti žaislus, drabužius, palaistyti gėles, išplauti puoduką, lėkštelę, nuvalyti dulkes.
- Skatinkite vaiko savarankiškumą, neskubinkite ir nekritikuokite.
- Vaikui reikia kitų vaikų. Žaiskite su kiemo vaikais, užsukite į artimą darželį ir susitarkite dėl vaiko žaidimų darželio aikštelėse.
Ä®sitvirtinus Å¡altiems, žiemiÅ¡kiems orams, norÄ—tume priminti, kad ledas gali bÅ«ti klastingas ir pavojingas. Lipant ant jo reikia bÅ«ti ypaÄ budriems ir atsargiems.
Prieš lipdami ant ledo laikykitės visų atsargumo priemonių ir būkite pasiruošę neatidėliotiniems veiksmams nelaimės atveju.
Daugiau informacijos apie saugų ir atsakingÄ… elgesį ant ledo kvieÄiame žiÅ«rÄ—ti Vilniaus visuomenÄ—s sveikatos biuro „Vilnius sveikiau“ parengtoje vaizdinÄ—je informacijoje.
Vaizdo klipas:Â https://www.vilniussveikiau.lt/saugus-elgesys-ant-ledo/
DIENOTVARKÄ–
Karantinas – ne atostogos, todėl labai svarbu susidėlioti aiškią dienotvarkę. Susitarkite, kada vaikas kelsis, kuriuo metu atliks užduotis ir ilsėsis, kada skirsite laiko bendrai šeimos veiklai, kelintą valandą jis eis miegoti. Žinojimas ir ribos suteikia vaikams (tiek mažiems, tiek paaugliams) aiškumo, o tai padės lengviau ištverti karantiną.
Rekomendacija, kaip galėtų atrodyti darželinuko dienotvarkė
******************************
„TÄ—vų linija“ – konsultacinÄ— pagalba telefonu pozityvios tÄ—vystÄ—s klausimaisÂ
„TÄ—vų linija“ – konsultacinÄ— pagalba telefonu pozityvios tÄ—vystÄ—s klausimais, kylanÄiais tÄ—vams, įtÄ—viams, globÄ—jams. KiekvienÄ… vakarÄ…, darbo dienomis nuo 17 iki 21 val., tÄ—vai gali paskambinti nemokamu numeriu 8 800 900 12 ir su psichologu pasikonsultuoti jiems rÅ«pimais vaikų auklÄ—jimo klausimais. Specialistai pasirengÄ™ padÄ—ti tÄ—vams suprasti vaikų elgesį, patarti dÄ—l dažnai kylanÄių bendravimo su vaiku problemų įvairiais amžiaus tarpsniais ir rasti geriausiÄ… sprendimÄ…. Taip pat padÄ—ti nusiraminti, o jei reikia, ir suvaldyti pyktį, kai situacija yra įtempta.
******************************
ADAPTACIJA
Gana dažnai būna, kad sunkiausi adaptacijos požymiai kamuoja ne vaiką, o mamą. Svarbu suvokti, kad tikroji adaptacija vaikui prasideda tik tada, kai mamos nėra šalia. Net jei būsite šalia vaiko visą mėnesį, lengviau nebus.
Jei parodysite, kad darželį galima lankyti kartu su mama, jis bÅ«tinai kovos, kad taip ir bÅ«tų. Vaikai jauÄia, jei tÄ—vai iÅ¡gyvena stresÄ…. Suaugusieji turi bÅ«ti atsipalaidavÄ™, pasitikintys savimi ir laimingi.
Vaiko savarankiÅ¡kumas priklauso nuo tÄ—vų įdirbio. Leiskite jau Å¡iandien vaikui bÅ«ti savarankiÅ¡kam – apsiauti paÄiam batus, apsirengti, naudotis tualetu, pavalgyti.Â
Jei vaikas nuolat su jumis, tai palikite jį žaidimų kambaryje  nors 5-10 minuÄių, jis turi pajusti, kÄ… reiÅ¡kia pabÅ«ti vienam. Taip sukuriamas sveikas prieraiÅ¡umas.
Darželio režimas turi būti pradėtas taikyti namuose dar iki ėjimo į darželį.
Prieš miegą pasekite pasaką apie kokį vaiką, kuris eina į darželį. Tegul jūsų vaikas iš pasakos supranta, kokia ten dienotvarkė, kas ten daroma. Bet nereikia pasakoti, kad ten viskas būna tik gerai. Reikia pasakoti ir apie darželio sunkumus.
Kelis vakarus pasekite tokiÄ… pasakÄ…, o paskui paklauskite vaiko, gal jis norÄ—tų nueiti pažiÅ«rÄ—ti gyvai, kaip tas darželis atrodo ir kaip vaikai ten jauÄiasi.
Geriau pradėti pažintį su darželiu nuo lauko, kad jūsų vaikas pamatytų, ką vaikai veikia lauke, neskubėkite eiti į vidų.
Â
Kaip padėti vaikui pasiruošti  darželiui?
Suderinkite savo ir auklÄ—tojų lÅ«kesÄius.
Labai svarbu su auklÄ—tojomis iÅ¡ anksto susitarti, kaip vyks vaiko įvedimas į grupÄ™: kaip atrodys pirma, antra, treÄia, … penkta diena, kaip – antra savaitÄ—, kaip vyks atsisveikinimas iÅ¡ ryto ir vaiko perdavimas auklÄ—tojams, kiek gali užtrukti vaiko pasiÄ—mimo iÅ¡ grupÄ—s/atsisveikinimo procedÅ«ra, kada ir kaip dažnai dienos metu galima skambinti auklÄ—tojams, sutarti laikÄ… bent trumpam vaiko savijautos aptarimui po kelių pirmųjų savaiÄių darželyje. Tokio pirminio pokalbio metu užsimezga kontaktas tarp tÄ—vų ir auklÄ—tojų. PasitikÄ—jimas auklÄ—tojomis yra viena svarbiausių sÄ—kmingos vaiko adaptacijos sÄ…lygų.
Neturėkite išankstinių nuostatų.
Vieni mano, kad jų atžala labai sociali ir kad iÅ¡kart užmegs kontaktÄ… su kitais vaikais. Tokiu atveju tÄ—vai bÅ«na nepasiruoÅ¡Ä™ vaiko aÅ¡aroms ir pasiprieÅ¡inimui, iÅ¡sigÄ…sta tokios reakcijos. Kiti, atvirkÅ¡Äiai, mano kad jų vaikas yra labai jautrus, kad jam bus labai sunku ir jau iÅ¡ anksto pradeda gailÄ—ti bei perdÄ—tai globoti savo atžalÄ…. IÅ¡ankstinÄ—s nuostatos kartais neleidžia pamatyti tikrosios vaiko savijautos, adekvaÄiai reaguoti į vaiko elgesį.
NusprÄ™skite, kas pradžioje ves vaikÄ… į darželį.Â
Tegul pirmÄ…sias tris savaites vaikÄ… į darželį veda tas iÅ¡ tÄ—vų, kuris mažiau gaili vaiko ir galÄ—s ramiau reaguoti į vaiko aÅ¡aras. Vaiko gailÄ—jimas tokioje situacijoje veikia ne teigiamai, o neigiamai – dar labiau „drasko“ vaikÄ…, didina jo nesaugumo jausmÄ….
StresinÄ—je vaikui situacijoje tÄ—Äio ar mamos ramybÄ— kuria bazinį saugumo jausmÄ…, tikÄ—jimÄ…, kad jam niekas negresia.
Atsisveikinimas su vaiku turi būti kuo trumpesnis.
Kuo ilgiau truks atsisveikinimas, tuo labiau vaikas graudinsis ir tuo sunkiau bus jį sugrąžinti į emocinÄ—s ramybÄ—s bÅ«senÄ…. UžsitÄ™susios derybos prie grupÄ—s durų tik dar labiau aitrina tiek paÄių tÄ—vų, tiek vaiko Å¡irdis. Kai atsisveikinimas yra trumpas, vaikas kartais net nespÄ—ja stipriai susijaudinti: durims užsidarius aÅ¡aros netrunka ilgiau kelių minuÄių, o auklÄ—tojos nukreipia vaiko dÄ—mesį į jam patinkanÄiÄ… veiklÄ….
Neišeikite neatsisveikinę.
Neretai tėvai, norėdami palengvinti rytinio išsiskyrimo emocijas, stengiasi pabūti grupėje, kol vaikas užsimirš, ir tuomet nepastebėti tyliai išeiti. Kai vaikas susigaudo, kad tėvų nėra, jis išgyvena paniką, kad jį paliko. Su tokia patirtimi sukurti saugumo jausmą darželyje yra labai sunku, sumažėja vaiko pasitikėjimas ne tik tėvais, bet ir darželio aplinka; vaiko adaptacija vyksta sunkiau.
Vaikui suprantamu būdu pasakykite, kada ateisite jo pasiimti.
Neretai tÄ—vai sako, kad tÄ—velis ir mamytÄ— labai greitai padirbs ir sugrįš paimti vaiko. Arba nurodo konkreÄiÄ… pasiÄ—mimo valandÄ…. Vaikai laikÄ… matuoja kitaip – jiems diena yra suskaidyta ne į valandas, o į veiklų sekÄ… (dienos ritmiÅ¡kumas kuria vaiko emocinį saugumÄ…, todÄ—l yra labai svarbus!) Labai gerai bent jau pirmÄ…sias savaites pasakyti vaikui, kada ateisite jo pasiimti, iÅ¡vardinant dienos veiklas, kurios viena kitÄ… seks iki vaiko pasiÄ—mimo laiko. Galima sakyti, kad „tu pavalgysi pusryÄius, tada žaisi grupÄ—je, eisi su vaikais į kiemÄ…, po to sugrįši pavalgyti pietų, pamiegosi pietų miego, pavalgysi po miegelio ir tada jau aÅ¡ ateisiu tavÄ™s pasiimti“. Žinojimas, kas seka po ko (ir kiek dar liko) vaikams padeda iÅ¡tverti ilgÄ… dienÄ… adaptacijos laikotarpiu.
Rekomenduojamas vaiko adaptacijos planas
VaikÄ… rekomenduojama įvesti į grupę palaipsniui kiekvienÄ… dienÄ… ilginant jo buvimo laikÄ…. PirmÄ… dienÄ…, pvz., vaikas į grupÄ™ gali ateiti lydimas tÄ—vų, papusryÄiauti, sudalyvauti rytinÄ—je veikloje ir po geros valandos atsisveikinÄ™s palikti grupÄ™. Jausdamas tÄ—vų buvimÄ… Å¡alia, vaikas saugiai tirs aplinkÄ…, jo buvimo grupÄ—je netemdys stresas, pirmas kontaktas su grupe bus pozityvus. AntrÄ… dienÄ… rekomenduotina kartu su juo pabÅ«ti 2 valandas. TreÄiÄ… dienÄ… buvimo grupÄ—je laikas gali bÅ«ti ilginamas iki pietų. KetvirtÄ… dienÄ… vaikas ateina kartu su mama (kitu artimu), kurie padeda jam apsiprasti (apie pusvalandį), atsisveikina ir iÅ¡eina, palikdami maždaug 1 valandai. PenktÄ… dienÄ… vaikas ateina kartu su mama (kitu artimu), kurie padeda jam apsiprasti (apie pusvalandį), atsisveikina ir iÅ¡eina, palikdami maždaug 2 valandoms. Ir taip po truputį ilginti buvimo vienam grupÄ—je laikÄ…. Esant galimybei, pirmÄ…jį mÄ—nesį rekomenduojame pasiimti vaikÄ… iki pietų ir migdyti namuose. Taip pat bÅ«tų gerai, jei tÄ—veliai pirmÄ…jį mÄ—nesį bÅ«tų pasiruoÅ¡Ä™ atvykti pasiimti vaikÄ… anksÄiau.
Nebijokite vaiko ašarų.
KÄ… svarbu žinoti tiek tÄ—vams, tiek auklÄ—tojoms, kad verkdamas vaikas iÅ¡sivalo nuo neigiamų emocijų, nudrenuoja stresÄ… ir neleidžia jam kauptis organizme. Neretai tie vaikai, kurių adaptacija vyko gana emocingai, lydima aÅ¡arų ir pasiprieÅ¡inimo, serga daug mažiau nei tie vaikai, kurie linkÄ™ nerodyti savo nerimo ir baimÄ—s, laikyti Å¡iuos jausmus savyje ir kurių adaptacija iÅ¡oriÅ¡kai vyko ramiau bei patogiau. Adaptacijos laikotarpiu vaikas iÅ¡gyvena stresÄ…, tai yra normali reakcija ir organizmas ieÅ¡ko bÅ«dų kaip juo atsikratyti. Jei nepavyksta streso iÅ¡verkti ir iÅ¡trypti, tuomet organizmas suserga, kad per karÅ¡ÄiavimÄ…, prakaitavimÄ…, o neretai – ir pykinimÄ… iÅ¡sivalytų, o bÅ«nant namų aplinkoje – sukauptų naujų jÄ—gų. Galima apkabinti verkiantį vaikÄ… (jei jis gerai jauÄiasi lieÄiamas), kitu atveju galima tiesiog ramiai pabÅ«ti Å¡alia ir mÄ—ginti vaikÄ… kuo nors sudominti.
Atsisveikinimas darželyje adaptacijos laikotarpiu
Nusprendus mažylį vesti į darželį linkime iÅ¡likti ryžtingiems ir nepasiduoti vaiko ,,kovai“ su Jumis. Vaiko aÅ¡aros ir liÅ«desys – neatsiejama adaptacijos laikotarpio dalis. Sunkiausias yra pirmasis mÄ—nuo, taÄiau adaptacija gali trukti ir nuo 3 iki 6 mÄ—nesių. Å is laikas priklauso ne tik nuo individualių vaiko ypatybių, bet ir nuo neverbalinių tÄ—vų reakcijų, kurias vaikas jauÄia ir perima. TodÄ—l iÅ¡likime ramÅ«s ir kartu iÅ¡bÅ«kime šį sudÄ—tingÄ… laikotarpį.
- Trumpas atsisveikinimas
KAS PADEDA
- Vaiko neskubinimas.
- Atsisveikinimas vienÄ… kartÄ…, trumpai.
- Greitas išėjimas iš patalpos.
KAS APSUNKINA
- Atsisveikinimas keletą kartų: vaikas gali galvoti, jog tėvai abejoja dėl jo gerovės ir galbūt visgi pasiims jį.
- Ilgi pokalbiai prieš įeinant į grupę.
- StovÄ—jimas ir vaiko stebÄ—jimas.
- Ritmas
KAS PADEDA
- Susitarimas su vaiku dÄ—l atsisveikinimo formos, pavyzdžiui: buÄkis, žaibas ir tada į grupÄ™.
- Vaiko atvedimas kasdien, tuo paÄiu metu ir idealu, jeigu kasdien vaikÄ… atvestų tas pats žmogus.
- Tvirta tėvų motyvacija laikytis numatyto plano: pavyzdžiui, šiandien vaiką palikti dviems valandoms.
KAS APSUNKINA
- Chaosas, kai tÄ—vai skubÄ—dami nutraukia atsisveikinimo ritualÄ….
- Palaikantys žodžiai
KAS PADEDA
- Tėvų šypsena, nuotaikingas balsas.
- Palaikantys žodžiai, pavyzdžiui: ,,smagių žaidimų“, ,,linksmai praleisk dieną“– vaikas turi gauti patvirtinimą, kad darželis yra saugi ir maloni vieta.
- Pokalbis apie tai, kas vaiko laukia darželyje ir, jog kartais gali bÅ«ti liÅ«dna, taÄiau iÅ¡sakius Å¡iuos jausmus tÄ—vams, auklÄ—tojoms tampa lengviau.
KAS APSUNKINA
- Apgailestavimas, pavyzdžiui: man labai gaila, bet turiu eiti – palikimÄ… darželyje vaikas gali suvokti kaip bausmÄ™ už tam tikrÄ… savo elgesį arba tai, jog darželis nÄ—ra saugi vieta, nes net tÄ—vams gaila jį Äia palikti.
- Perdėtas optimizmas prieš vedant vaiką į darželį – susidūręs su realybe vaikas sutrinka suprantęs, jog darželyje ne visada yra tik smagu.
- Paguoda, pavyzdžiui: nebijok, vaikas supranta, jog visgi yra ko bijoti.
- Emocinis palaikymas
KAS PADEDA
- Emociškai ir fiziškai rami tėvų reakcija į vaiko verksmą, mušimąsi, rėkimą. Tėvų nerimas persiduoda vaikui, kas skatina jo nesaugumą.
- Nuolatinis tėvų teiravimasis: kaip tu jautiesi? Skatinantis vaiką neužslėpti savo jausmų, kurie vėliau pasireikštų netinkamais būdais (pvz., agresija).
KAS APSUNKINA
- Vaiko jausmų nuvertinimas, kritikavimas (pvz., vyrai neverkia).
- Bauginimas, pavyzdžiui: jei neisi į grupę, pasiimsiu tavo meškį namo.
- Atvirumas
KAS PADEDA
- Tėvų nuoširdumas, t. y. tiesos sakymas.
- Pažadų tesėjimas, pavyzdžiui: ,,iškart po darbo atvažiuosiu tavęs pasiimti“.
KAS APSUNKINA
- Melas, pavyzdžiui: tik nueisiu pasiimti kelis daiktus iš mašinos ir ateisiu. Supratęs, kad mama išėjo neatsisveikinusi vaikas tik dar labiau nuliūs, mažiau pasitikės tiek tėvais, tiek auklėtojomis.
- Išėjimas neatsisveikinus. Vaikui supratus, jog tėvų nėra, jis dar labiau jaus nerimą ar baimę.
- Nesilaikymas duoto žodžio, pavyzdžiui: mamai prižadėjus vakare pasiimti vaiką, jį pasiima teta. Vaikas tam nebuvo nusiteikęs ir gali jaustis apgautas.
- Įėjimas į grupę
KAS PADEDA
- Vaikas pats, savarankiškai įeina į grupę.
KAS APSUNKINA
- Vaikas atnešamas ant rankų ir/ar perduodamas auklėtojai.
SĖKMINGOS ADAPTACIJOS DARŽELYJE POŽYMIAI:
- vaikas jauÄiasi saugiai darželyje;
- vaikas bendrauja su kitais vaikais grupÄ—je;
- vaikas nebijo suaugusiųjų, bendrauja su jais;
- vaikas gana gerai orientuojasi patalpose, kiek leidžia jo galimybės;
- vaikas žaidžia su žaislais, domisi aplinkos daiktais.
Vaiko adaptacijos naujoje aplinkoje fazės – leiskite vaikui jas visas išgyventi
Nesaugumo jausmas. Vaikas jauÄia stresÄ… naujoje aplinkoje, kur daug naujų žmonių. Vaikams Å¡iuo periodu gali pasireikÅ¡ti neadekvaÄios reakcijos. Kartais vaikai ima bijoti pravažiuojanÄių maÅ¡inų, pasidaro jautresni stipresniems garsams ir pan. Toks padidÄ—jÄ™s vaiko jautrumas yra normalus.
Intraversija ir stebėjimas. Šiuo periodu vaikas sėdi ir stebi. Jis stengiasi suvokti darželio aplinką, perprasti hierarchiją, bando prie viso to prisitaikyti. Nepulkite į paniką, jei kokią savaitę vaikas su niekuo nebendrauja, sėdi nuošaliai. Tai adaptacijos pradžia.
Kontaktų paieška. Jis bando susirasti artimą sielą, tai gali būti vaikas ar darželio auklėtoja – tai jau sveikintinas dalykas.
Kovojimas už vietą po saulę. Šiuo periodu būna daug apsikandžiojimo, pastūmimo, susimušimo atvejų. Tai irgi adaptacijos etapas.
Jei atsiskyrimo nerimas tÄ™siasi labai ilgai ir trukdo vaikui kasdieniame gyvenime (sutrinka miegas, maitinimasis, kalba, labai stipriai keiÄiasi elgesys) vertÄ—tų pagalbos kreipkitÄ—s į psichologÄ….
******************************
„VAIKO KONSTITUCIJA“
„Vaiko Konstituciją“ galite parsisiųsti Äia: „Vaiko Konstitucija“ (PDF 137 MB)
Kokias teises turi vaikai?
- Teisę į vardą ir pilietybę
- Teisę gauti išsilavinimą
- Teisę gyventi visavertį gyvenimą
- Teisę turėti savo nuomonę ir ją reikšti
- Teisę žinoti savo tėvus ir bendrauti su jais
- Teisę būti apgintam nuo bet kokio pobūdžio smurto
- Teisę turėti asmeninį gyvenimą ir laisvę
- TeisÄ™ vartoti gimtÄ…jÄ… kalbÄ…
Kokias pareigas turi vaikai?
- PareigÄ… mokytis
- PareigÄ… gerbti savo tÄ—vus ir globÄ—jus bei kitus asmenis
- PareigÄ… saugoti savo sveikatÄ…
- Pareigą gerbti savo valstybę ir įstatymus
- Pareigą laikytis visuomenės priimtų elgesio taisyklių
Tai apibrėžta Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatyme (plaÄiau >>>)
******************************
ISADD Lietuva – ABA terapija. Autizmas
ISADD Lietuva – ABA terapija. Autizmas
******************************
******************************
SKAITINIAI TÄ–VAMS:
Jokių bausmių ar rÄ—kimų. 4 žodžiai priverÄiantys pasitaisyti ir elgtis deramai (plaÄiau >>>)
Kaip tÄ—vai gali motyvuoti vaikÄ… mokytis? (plaÄiau >>>)
Kaip iÅ¡gyvendinti patyÄias? Patarimai suaugusiems (plaÄiau)
Keli paprasti dalykai, padedantys įkvÄ—pti daugiau pozityvumo (plaÄiau)
REKOMENDACIJOS TÄ–VAMS. UŽDUOTYS. VAIZDO Ä®RAÅ AI. (plaÄiau)
REKOMENDACIJOS TÄ–VAMS KAIP BENDRAUTI SU VAIKAIS IR PAAUGLIAIS APIE KORONAVIRUSÄ„ (plaÄiau)
PrevencinÄ— informacija apie vaikų sveikatÄ…Â
Skubiosios pagalbos tarnybų telefono numeris 112. KÄ… reikia žinoti? (plaÄiau )